söndag 26 juni 2011

Alunrot

När jag fick den första plantan med blodröd alunrot från Nilla tror jag för flera år sedan. Tyckte jag den var rätt mesig egentligen. Tog den mest för att fylla ut i rabatten. Men sedan efter ett tag såg jag de fina blommorna och insåg hur himla bra de gör sig i buketter eller i midsommarkransen.
Bladen är dessutom riktigt bra marktäckare. Inget ogräs utan grönt och fint.
För ett par år sedan köpte jag rödbladig heuchera till krukorna vid entrén. De fick stå över vintern och sedan hamnade de i rabatten. Där matchar de gråbladig funkia, silverpäron och kärleksört jättefint. Även de fantastiskt fina marktäckare och både blommorna och bladen är otroligt vackra i rosa, silvriga buketter.

 Om man tittar noga kan man se på bladen att det är två olika sorter. Palace Purple och Stormy seas, vilken som är vilken vet jag inte.
Undersidan är superfin mer lila än vad bilden visar.¨
Förra året köpte jag av makarna Schill i Drömmarnas Trädgård en limegrön sort. Blommorna är lite speciella men jag kan absolut tänka mig dem i en bukett.
Bladen ser ut som på vanlig blodröd alunrot. Men jag förstår inte varför flera av knopparna vikt sig och hänger?!

Kanske behöver tid att etablera sig mer innan den har kraft för många blommor?
Senaste inköpet var på växtmarknaden i Türi. Heuchera "Green Spice". Jättefin i röd/silvriga rabatten. Inga blommor än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar