söndag 26 juni 2011

Hur många isberg finns det?!

Jag har läst på om vita rosor. Jag vill ha en rikblommande vit ros jag kan göra många buketter av. Har förstått att Schneewittchen och Iceberg oftast förväxlas, en är portland och en är floribundaros om jag förstått det hela rätt. Så jag letade på växtmarknaden i Türi. Jag vill i och för sig ha båda så det spelar inte så stor roll vilken jag får tag på. Hittade inte/kunde inte göra mig förstådd till att få tag på vare sig Iceberg eller Schneewitchen som de rabattrosor jag vill ha. Hittade istället en Roniroos "Iceberg" som ska bli 3 meter och blomma från juni till oktober. Tja för drygt 80 spänn kan det vara kul att prova. Igår blev den planterad- äntligen har fått vänta länge... Men en rejäl grop grävdes som bottnades med finaste matkomposten i massor. Så nu får vi se vad det kan bli av den. Kraftigt och fint exemplar var det i alla fall och en trevlig försäljerska, som bara kunde knackig tyska ingen engelska...

Om den blir som på estniska hemsidan blir jag mycket glad. http://www.haljassaare.ee/puukool/?mod=2&taim=2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar