fredag 26 augusti 2011

Tant på riktigt

Jag har samlat på änglar sedan ett par år och rosfebern verkar inte gå över. Nu har jag dessutom kommit på mig själv med att få habegär inom pelargoner! Det började i vintras/våras när jag var hos Ulle och ville ha sticklingar på Rosengeranium.  Den har jag haft förrut för flera år sedan och Ulle hävdar att de hon har, har hon fått av mig. Den doftar så himla gott. Fick flera stycken fina sticklingar som har blivit fantastiskt fina. För första gången hos mig har den dessutom nu slagit ut blommor. Kanske lite oansenliga men väldigt söta.
Det är dessutom väldigt gott att göra te på bladen. Den iden fick jag på Oaxen i våras. En annan helt fantastisk pelargon att göra te på är Prince de Orange. Den visade Catharina mig i våras i sitt växthus. Wow när man tog på bladen och luktade. Jag minns när jag var liten hade mormor och morfar alltid en påse med syrliga karameller i sin bil. Det var gula och orange hårda apelsin- och citronklyftsliknande karameller. Prinsen luktar precis så som de smakade. Catharina var förstås lika generös som alltid och gav mig en planta som vuxit jättefint i sommar och också blommat med små oansenliga blommor. Den är väldigt fin och kompakt i sitt växtsätt.
Betydligt glesare i plantan är Torento. När Tareq började prata om en pelargon som luktar precis som coca cola i Trädgårdsfredag var jag ju bara tvungen att fråga Catharina om hon hört talas om den. Jag gillar verkligen inte cola, men barnen är ju tokiga i det och tänk om man kunde få dem intresserade av en grön krukväxt! Såklart lyckades hon fixa en till mig. Den har vuxit så bra att jag tog sticklingar av den för ett par dagar sedan. Visst luktar den cola, men lite syntetiskt som luktsuddigum kan göra. Barnen tycker i alla fall att den luktar cola. Onekligen är den skön att klappa och dra in doften.
Redan förra året föll jag för dubbla pelargonblommor. Jag köpte vit och en tvåfärgad i vitt och ljust rosa. Ingen aning om vad de heter förra året var jag inte såååå noga med pelargoner. De övervintrade i garaget i alla fall och med ny jord så har de blommat jättefint i sommar. Så kul att jag kunde dela med mig av den rosavita till Catharina. Hon hade ju såklart en röd. Ohhh så fin! Den har jag också fått som liten bebis och nu är den jättefin!
Eftersom jag tycker det är gott att göra te på bladen och läst att det finns en äppelpelargon har jag en sort på önskelistan... Någon som vill byta mot en cola?! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar