lördag 31 mars 2012

Gör om gör rätt!

För sex år sedan köptes den första amerikanska blåbärsbusken, Northblue. Den hamnade inklämd under vår jättestora rhododendron. Där har den trivts bra faktiskt och växt upp och gett en hel del bär de sista åren. Problemet har varit täckning av busken för att få äta bären själv och inte ge till fåglarna. Det är trångt och knöligt att komma åt att lägga nät. Sedan fastnar alltid nätet i busken så det känns som det offras onödigt många grenar. Ytterligare några buskar köptes in 2007 och våren 2009 köpte vi tre stora buskar på en konkursutförsäljning i Seglora. Höggravid åkte jag dit och köpte plantor till både släkt och vänner. Dessa planterades alldeles intill en stor ek. Eken fick offra en gren för att ge tillräckligt med ljus till buskarna. Men nu när det gått över två år inser jag att det räcker inte med bara ljus. Eken tar förstås både vatten och näring. Buskarna har för all del gett lite bär men inte alls så mycket som man kan förvänta av så stora och gamla buskar. Northblue i rhododendronbuskaget har gett mer. Så nu gör jag ett försök med en djupbädd åt blåbärsbuskarna! Maken fick som vanligt träningsvärk i ryggen, jag också för all del. Ett rejält dike blev det. I botten och upp på sidorna hamnade en dubbelvikt gammal presenning. Sedan åkte barnens gran, ris, urgallrade rhododendrongrenar, massa eklöv och annat i, i botten. Jord och tre säckar koskit innan vi ställde tillbaka de tre stora och flyttade dit alla övriga buskarna vi hade även den som trivts i rhododendronen. Så nu hoppas jag att det här ska göra susen. Dessutom får jag bara ett ställe att rigga nät på till sommaren och ett ställe att täcka blommor mot sena frostnätter.




Jag hoppas det här ska göra susen och att de blommar i år också även om vi kanske helst skulle gjort det här i höstas.... Återkommer med bild på hur fint det blev med stenkanten....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar