lördag 5 maj 2012

Nykomlingar!

De dagar barnen får vänta lite extra på skolan/förskolan innan jag kommer och hämtar är få. Men igår åkte jag hem först för att vittja postlådan. Där låg avin- de nya testrosorna hade kommit! Hämtade barnen och sedan åkte vi och hämtade "Peek till mamma"

De fick vänta i växthuset över natten men idag så grävdes det gropar. De två röda Tantau sorterna fick flytta in i Filippa landet. Man ska inte plantera för nära träd och buskar, men nu finns det inte obegränsat med plats i den här trädgården så de får samsas där. De fick fina gropar och jag gav dem både koskit och ett par nävar benmjöl och massor av vatten. De fick även sällskap av överblommade påskliljor och krokusar.
Den lägre Alpenglühen först.





Sedan var det dags för två gropar till Piano.


Sedan kom utmaningen att få till en grop till höger om växthusentren. Jag har fått en spännande nyhet som jag inte ens får säga vad den heter. Men jag tror den kommer att bli snygg ihop med Peace och lavendel. Just där jag vill ha den går både el och vatten till växthuset. Jag fick gräva med handspaden och med lite hjälp av Mathias på slutet fick vi till en hyfsad grop med elrör mitt i!
Den här rosen fick också koskit och benmjöl i sin grop och till sist ett lager kakaoflis ovanpå.


Jag lyckades till och med behålla tulpanerna som verkligen är superfina just nu! Några nysatta lavendelsticklingar fick offras men det ska det nog vara värt! Nu är det bara att vänta och vattna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar