måndag 6 augusti 2012

Inte död men inget att skryta med

New Dawn rosorna har verkligen inte visat sig från sin fina sida i år. De har varit helt bedrövliga. Grenar som frusit ned. Jag beskar hårt som jag alltid brukar göra, men ingen laddning med nya fina, kraftiga skott som det brukar komma. En tröst har varit att grannens New Dawn har varit lika tråkig. Men vad hjälper det? Vad saknas? Är det kompostjorden jag lade på i januari? Känns långsökt för det frös ju på strax efter så den näringen kom ju inte ned i backen förrän månader senare. När jag var på Florinska Rosengården i Hålta anade jag att jag nog gödslar för lite... Hönsgödsel är nog inte optimalt. På Florinska får varje ros en näve chrysan både i april, maj, juni och jag undrar om det inte var i juli också! Så mycket har inte mina fått. Kanske har näringen gått åt. Snabbt som ögat fick de och alla andra rosor en dos i början av juli när jag hade varit och hört detta, men det hjälper ju inte i år. Jag får göra en gödslingslista till nästa vår så jag kommer ihåg och inte inser i juni att "ooops glömde gödsla i maj och gjorde jag det i april?!"

Hur som helst lever de och jag lovar ett smaskigare 2013 om de står ut tills dess!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar