måndag 1 april 2013

Nu struntar vi i minusgraderna!

Vilken otrolig omställning jämt 14-16 grader och två lysrör som kompletterar två stora fönster byts ut mot gassande solstrålar genom växthusglasen och temperatur på över 24 grader mitt på dagen och ett par minus på natten. Men jag tycker ändå det är dags att börja avvänjningen. Bladen blir så ljusa och bleka i garaget och de växer kanske för fort? Kylan på nätterna i växthuset kanske bromsar lite.
Samma visa varje år. Rosmarinen vill inte övervintra ens i garaget. Varför? Timjanen är fin, hortensian klarar det galant och citronverbenan kommer säket om ett par veckor.
Ananasjordgubbarna har övervintrat hoppas på bär iår och inte bara revor.
Vindruvssticklingarna ser helt döda ut faktiskt men det gör ju plantorna i backen också så jag ger dem en chans att visa något tecken...
Olivträdet skulle få ny jord tänkte jag. Men shit vad jordklumpen satt! Jag och maken tog i med förenade krafter och förstörde krukan. Hoppsan inte bra. Tursamt hade jag en "ny" liggandes under rododendronbusken som jag kunde ta. Blir bra. Trädet kom upp lite högre. Trädet är faktiskt riktigt fint efter vintern!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar