torsdag 25 juli 2013

Före och efter - röda rabatten, efter del 1

Steg ett blev att rensa bort alla smultron och penningbladen som tagit över alldeles för mycket. 

Sedan grävde jag upp daggkåpan och kastade ut den ur västra delen av rabatten. Alunroten grävdes upp i östra delen och planterades ihop med alunroten i västra delen så de täckte en större yta. 

Den röda nejlikroten flyttades från kaprifolen ut till östra kanten och runt en av rosorna. 

Den oranga nejlikroten delades och fick fylla ut mellanrummet till den röda. 

Mörkt röd astillbe fick flytta från grannens tuja och spreds ut på ett område mellan rosorna i östra delen. 

Lite daggkåpa fick flytta tillbaka in i landet igen. 

Utrymme har lämnats för att köpa in röd stjärnflocka. 

I hopp om att få de röda pionerna att blomma som jag köpte på Nordiska trädgårdar, för två år sedan drygt, tog jag grepen och lyfte upp klumpen något. Grävde inte upp helt utan lyfte mer i klumpen för att säkerställa att den inte ligger för djupt under kompostjord som jag jordförbättrat med. 

Floxen starfire finns kvar men är liten och klen men jag hoppas att den ska få chans att sätta fart nu. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar