måndag 29 juli 2013

Makeover i vita rabatten

Idag hade turen kommit till vita delen vid bäcken. Att få en chans att blomma i vitt och inte bara ha massa gröna blad och smultron. 

Brudbrödet har blommat fint i vitt men förgätmejen, blommade den? Sedan var det ju prästkragarna som sniglarna verkar ha fest på. Men jäklar i det -Gröna Matilda med snigelgift under min  keramik sköldpadda verkar ha gjort sitt! Det har smugit sig upp två blommor från plantor jag satte förra året och de jag reade på plantagen för ett par veckor sedan har tagit sig. Najs!

Nu har jag ju flyttat dit en vit julros från röda rabatten och funderade på att ge den vita astillben en plats här. Astillben satte jag mellan rododendron buskarna upp i tomthörnet och de försvinner där plus att jag inte ser dem där uppe. Tänkte att det var taskigt att flytta nu i värmen. Men det var precis tvärtom! De höll på att torka ihjäl inne bakom det vita löjtnantshjärtat!

Eftersom kirskålen har smugit sig in uppe vid tomtgränsen så jag har delat astillben i yttepytte bitar för att inte få med den till vita rabatten. Räcker gott med att ha åkervindan att hålla efter. 

Jag tror det blir bra. Klippte ur rododendronen vid grillen rejält oxå. Ser för taffligt ut nu men jag hoppas för nästa år...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar