tisdag 3 september 2013

Röda krusbär

Jag älskar verkligen krusbär! Minns hur jag kunde stå hur länge som helst och äta bär vid den gigantiskt stora krusbärsbusken i farfars trädgård när jag var liten. Krusbärsbusken var inte lika enorm som röda vinbärsbusken -där stor jag också och åt...

Men så gott... Och mamma gjorde en krusbärssylt med kanel. Underbar!

Det fanns en liten tanig röd krusbärsbuske när vi flyttade hit, men den har aldrig tagit fart. Jag tog de gröna krusbärsbuskar svärfar grävde upp och skulle slänga. De har i och för sig tagit sig hyfsat men inte så mycket bär utan mer mjöldagg. 

Men nu börjar vi om! Åke hade en buske med fantastiskt stora söta röda bär på i Vellinge. Såna bär vill jag ha! Sagt och gjort köpte en liten planta med mig hem. Grävde upp de två mjöldaggiga här hemma och satte den nya! Så nu hoppas jag på att få återuppliva minnet från när jag var liten... Ofattbart många söta bär att bara proppa i sig och syltburkar med kanel i!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar