lördag 2 augusti 2014

Samma typ av salt på nytt sätt

Örtsalt har jag gjort i flera år. Skördat örter blandat med grov salt i min låga trä"skål" som jag flätade i slöjden när Jesus gick i kortbyxor som fått stå "i vägen" på köksbänken tills örterna torkat ordentligt. Sedan har jag smulat ner örterna så mycket som möjligt innan jag fyllt saltkvarnar. Men det blir inte riktigt bra... Örterna åker inte ned i kvarnen. Kvarnen ska fyllas på... Sista omgången har jag bara haft i en stor glasburk och tagit nypa i grytor och liknande där det funkar med grov hård salt. Men i år... Helt ny strategi. 

Plocka bladen direkt i matberedaren. Denna gången blev det oregano, gräslök, libbsticka, timjan, rosmarin och lagerblad. 

I med saltet. 

Mixa. Bred ut på en plåt. In i ugnen på typ 50 grader ett par timmar. 



Sedan mixa igen! Wow vilket dammoln det blev. Kunde nästan smaka "i luften". Sedan fylla på vanlig tom kryddburk. Perfekt! Stor glasburk med buffert att fylla på med. Nästa sats tar jag chilipepparfrukter i oxå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar