tisdag 21 juli 2015

Växer så det knakar

Fördelen med att åka bort ett par dagar är att komma hem :-) och se hur mycket det har växt. Samma sak varje år. Denna förundran över hur små ynkliga plantor eller fröer nedpetade i jorden helt plötsligt fyller ut och svämmar över. Tränger ut varandra och minsann visar att vi behöver plats!

Det blir så fint! Odlingslådorna är verkligen toppen! Perfekt arbetshöjd och så snyggt nu när det är så frodigt. 


Som vanligt blir det trångt. Blodamaranten växer fint iår. Fattar inte vad jag gjorde för fel förra året då de verkligen inte växte alls! Provade att äta också. Riktigt goda i en wokmix ihop med rödbetsblad, minirödbetor, mangold och bondbönor. 



Spetskålen som jag fått av Lena och de försådda purjolökarna jag köpte små och ynkliga på Rångedala plantskola kommer också rejält! Ska bli intressant och se om de blir bleka av toa/hushållsrullarna. 


Verkar som takpappkanten hindrar sniglarna. Finns fortfarande en del yttepyttesmå kvar men de är nog där sedan innan jag satte dit pappen. Tack för det tipset och pappen Peter och Lena!

Zucchinin har satt fart nu äntligen också efter idog snigelbevakning. Går ju inte att sätta takpapp på de murade lådorna. 


Bondbönorna börjar leverera och till min stora glädje har några solrosor överlevt sniglarna. Älskar solrosor ser fram emot att de ska blomma! Och krassen kommer också fint. 




 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar