lördag 30 april 2011

Färgfrossa

Innan har jag varit lite fin i kanten och köpt blå, svarta eller vita som placerats i "rätt" rabatt. Några rosa dubbla och grön/vit randiga har jag fått av mamma och de har också fått noga utvalda platser. Men förra våren när det blommade flera färger ihop i rabatterna hos grannarna som stora vackra färgsprakande buketter direkt i rabatten insåg jag att jag saknade det. Färgfrossa på våren. Så i höstas köpte jag en säck med lök när vi var i Köpenhamn och grävde ned lökarna i "buketter" där jag vill se färg till våren. Och det blev färg! Fint och med påskliljorna från mammas stuga som mormor hade blev det extra gult nu i påsk. Tack mamma för de lökarna!
Lite lustigt det där med att sträva efter alla färger inom alla olika sorters blommor. Som blå tulpaner. Varför, egentligen? Det finns ju många andra fina blå blommor. Och de blå tulpanerna är ju knappast blå, mer lila. Men jag köpte ändå till min blå rabatt. Fast egentligen gör sig lungörten bättre som verkligen är blå! Men tulpanerna är fina, lila också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar