fredag 29 april 2011

Tid att njuta

 Det är verkligen härligt att sätta sig här på kvällen när barnen lagt sig. Ute börjar det bli kyligt men inne i växthuset dröjer sig värmen kvar.
Dessutom doftar det underbart av citronträdet. Visst var det sportlovsveckan i februari jag tog tag i jordklumpen till citronträdet. Rensade bort så mycket jord jag kunde. Gjorde en egen vetenskaplig blandning av rododendronjord och ujord som jag gav trädet i en ny större kruka. Täckte med kakaoflis och vattnade. Bara ett par veckor senare visade trädet sin tacksamhet med ett fullständigt överdåd av knoppar. Som små vita pärlor på varenda gren. Jag har verkligen legat efter sköld lössen den här vintern och med ny jord började de gulbleka bladen skifta till mörkare grönt och som sagt massor av knoppar. En hel del av knopparna har fallit av vid flytten ut till växthuset och jag måste ju komma åt det ena och andra så helt i fred har det inte fått vara. Men ändå det blommar nu så man inte kan annat än att njuta. Med tanke på alla feta humlor som förirrar sig in i växthuset på dagarna borde någon bli kart och citron så småningom. Men just nu är blommorna anledning nog att blunda och bara njuta av doften.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar