lördag 30 april 2011

Vad krävs egentligen

Varje år är det lite likadant. Hur mycket gödslade jag förra året? Lade jag ut något i höstas? Ska jag bara ta hönsgödsel? I år har jag gått efter att jag läst någonstans att ungefär en liter pellets hönsgödsel per kvadratmeter. Jag började med nedre hyllan i bäckenrabatten när jag flyttade över daggkåpor till den vita klätterrosen och gallrade ur rosen som lagt sig åt fel håll. Eller jag kanske började med peacerosorna utanför växthuset? Hopplöst bara två veckor sedan och jag minns inte riktigt. Jag bara gör det. Hur som helst det har blivit hönsgödsel kombinerat med benmjöl där jag vet att det finns lökar. Tulpan, påskliljor, allium eller annat. Blodmjöl lade jag också ut för två veckor sedan på de första tulpanknopparna för att få ha dem kvar. Jag har också fyllt upp och jämnat till i landen med kompostjorden. Den är verkligen fin nu när det både är trädgård- och hushållskompost. 

Här i röda rabatten hamnade det sista ur den gamla säcken som hade klumpat ihop sig och blivit gegga. Peter grannen tyckte det såg ut som björnskit!
Så i år har jag gödslat med mer hönspellets än tidigare och bättrat på med kompostjord första halvan i april. Återstår är övre halvan av bäckenrabatten och hallongrottan. Blåbären ska de få något i år? Träden? Äppelträden, magnolian, valnöten och päronträden? Får fundera på det. Filippa fick ju när jag gav Symphatierosen. Måste nog ge den röda astillben i hypertufatrågen lite. Får försöka fixa det imorgon kanske? Sedan får vårgödningen vara avklarad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar