lördag 25 juni 2011

Frukter på gång

Allt i växthuset verkar trivas fin fint. Även sköldlössen som kommit tillbaka på citronträdet. Trädet i sig har nog aldrig varit så fint. Nytt flor av blommor och flera kart som håller på att bli stora. Nya skott skjuts också. Och så sköldlöss, med de verkar bara vara på en gren än så länge så de fick såpdusch efter att jag skrapat bort de jag såg.
Första chilifrukten är på gång, stor är den också. Mycket tidigare sort än Jamaican bell som inte ens har några små frukter på gång, tror knappt den blommat än.
Sedan är det fikonträdet. När är frukterna mogna? Innan någonting för flera flera veckor sedan kom elva fina hårda gröna kart. Sedan läste jag på och förstod att man inte ska vattna plantan när den har frukt får då ruttnar dem. Så jag slutade vattna men då trillade ett par av, hhhhmmm kanske för torrt så jag vattnade lite grann. Frukterna ska visst hänga när de är mogna, men hur lång tid tar det? Nu har de blivit lite gulaktiga, men fortfarande hårda och hänger inte det minsta. Plantan har kommit igång och skjutit nya skott också. De där nere tog jag bort för jag vill ha det uppstammat. En gren sköt iväg väldigt där uppe så den kortade jag brutalt in också. Satte sticklingar för att se om det blir något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar