lördag 25 juni 2011

Primadonnor på gång

Snart är det rosfest. Nina Weibull som jag mer än en gång funderat på att gräva upp visar sig verkligen från sin fina sida i år och har redan börjat blomma. Har dessutom jättefina knoppar på gång.

Jag tror också att plantorna på den sidan där jag marktäcker med kakaoflis faktiskt är bättre. På andra sidan där jag täcker med bark är det inte alls lika kraftiga knoppar på gång.

Honungsrosen är också jättefin och växer så det knakar. Om alla knoppar slår ut kommer den att bli helt makalös i år!
Flammentanzen har fina knoppar och skjuter enorma skott. Helt plötsligt är det ett, mer än meter långt skott som jag missat att fläta in i klätterställningen! Jag gillar hur den flätar ihop sig med Hybridan.

Jacques Cartier och Mme Boll är också fina. Så himla typiskt att jag inte kommer ihåg vem som är vem! Jag gillar ju inte att ha kvar etiketterna i rabatten, men glömde notera vilken som står främst. Förmodligen står Jacques i framkant eftersom Mme kan bli lite högre...

Sympathie är riktigt trist! Nu är det tre år sedan jag planterade den så nu tycker jag att den borde visa sig lite snyggare ovan jord. Visst jag gav den förmodligen en alldeles för tuff start med plantering i lite för obrunnen gödsel, vilket inte var schysst. Men nu har den fått stå och etablera sig och fått samma näringsgiva som alla andra rosor. Men färgen är blek ljus grön. Knopparna tynar bort och bladen har gråaktiga fläckar. Kommer det att bli några blommor på den här i år?

 De grå fläckarna syns inte så bra här kanske, men mitt i bilden...
Knopparna är liksom små och förkrympta.
Leverkusen och Crown Princess Margareta ser inte heller mycket ut för världen. Gröna larver har haft fest i flera veckor, jag klämmer ihjäl men det kommer hela tiden nya. Kraftiga skott ändå på Leverkusen. Båda har ändå mörk vacker grön färg och blanka blad.


Samma fest har New Dawn bjudit på. Obegränsat med larver känns det som. Så jag behöver nog lägga lite tid på den imorgon och spraya med såpa också. Jag vet att den har haft larvangrepp andra år, men ändå kommit igen. Men nu vet i tusan hur den ska kunna repa sig.... Bladen är ljusa och dassiga också tycker jag.


Tack och lov är Peace riktigt fin. Vackra knoppar och jättekraftiga skott. Trots att den blev flyttad två gånger förra året. Men den kanske vet att den är hemma nu och kan satsa järnet? Här har jag också strött med kakaoflis. Är det så att de gröna larverna trivs i barken, men inte i kakaofliset?
Jag hann också med att gödsla ordentligt i början av veckan innan allt regnet. Så alla rosor fick en ny giva hönsgödsel i jorden och en giva blodmjöl på bladen. Blodmjölet var för att rådjuren inte skulle ha fest på de knoppar som är på gång och inte redan är uppätna av larverna. Men det har ju regnat kopiöst så det är nog redan nere i jorden och upplöst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar