söndag 26 juni 2011

När kommer första klasen?

Vindruvor. För tre år sedan fick jag vindruva i födelsedagspresent av familjen. Jag tvekade på härdigheten och bytte Sockerdruvan mot en staketdruva, Zilga istället. Vi grävde en grop på eländigaste stället på tomten. Alla el och telekablar som går in i huset är där. Så det var inte lätt att få till en bra grop. Men det är sydvästläge och planen att de ska växa upp i taket ovanför entren och helst upp till balkongen. Inte så mycket har hänt. Jag har definitivt inte beskurit. Så nu är det värst virrvarret av grenar.
Jag har gödslat och den har i alla fall etablerat sig. När jag läste på om vindruvor och insåg att jag helt missat det här med beskärning, gick jag genast ut och klippte lite halvhjärtat i den. Undrar just hur smart det var. För idag upptäckte jag vad som kan vara embryot till första klasen! Klippte jag kanske bort flera sådana grenar?! De jag klippte bort har jag i alla fall satt som sticklingar i växthuset så kanske att de blir nya plantor som tröst?
Nåja får väl se vad det kan bli av den här och ta en ordentlig beskärning om någon månad när jag vet om något mer är på gång eller helt enkelt utgå ifrån vilka rankor som ska sparas och satsa på att forma till plantan.
För två år sedan utökades innehavet med en Sukribe som jag satte i en jättestor isolerad kruka på balkongen. Men den klarade inte den här vintern och jag tror nog att det beror på att jag vattnat för lite. Den har har stått skyddat längst in i hörnet och helt enkelt torkat ihjäl.
Förra året blev vi med växthus och brorsan gifte sig. Middagen hade de i ett växthuscafe på Österlen och jag gjorde bordsdekorationerna. Växthuset var fantastiskt med stora vinstockar längs väggarna och klasar som hängde i taket. Fikonträd och rosmarin. Bordsdekorationerna blev bra men vi ville inte spara dem. Bara faten vi haft dem på. Så när jag hämtade faten dagen efter lämnade jag blommorna kvar och fick i utbyte flera vindruvssticklingar, rosmarin och murgröna fick jag också med. Fantastiskt bra byte när man har ett nybyggt växthus hemma! Mathias var nog inte lika nöjd som fick ta upp platta, skära upp frigolit och gräva sig ned genom stenmjöl och makadam för att göra två gropar. Men bra blev det en blå och en gul stickling planterades med liten rosmarin och murgröna. Som vanligt minns jag inte vilken jag satte var, men jag tror den blå kom till höger och gula till vänster. Båda har kommit fint i år, men den gula fick svårt bladlusangrepp. Men nu har den hämtat sig.
Men den blå som inte haft angrepp har förstås växt betydligt mer.
Gissa om dessa kommer att beskäras enligt böckernas anvisning...
Många sticklingar fick jag. Så två sattes vid mammas stuga i Espevik på friland och tre på friland här hemma. Alla tre här hemma har överlevt vintern. Men den som satt på bästa stället och som kom tidigast, gick av misstag av. Den som sitter näst bäst och har kommit lite ser ut så här.
Den tredje som mest visat att den lever ser ut så här.
Ja alltså pinnen i mitten inte smultron eller alunrotsbladen som är runtomkring....
Sedan fick jag i våras av Catharina på Byttorp en annan vindruva. Det är en stickling som hon satt från en druva hon köpt av Wallertin på Vänersnäs. Hon vet inte vad det är för sort (fler än jag som inte kommer ihåg...) men den växer jättebra på friland utmed huset hos henne. Här har den fått lite tuffare, ingen husvägg som ska ge skydd. Men den växer fint och i dag styrde jag iväg skotten så som jag vill ha dem.
Sist men som synes inte minst är en druva jag köpte i Türi. Jag försökte få gumman och den yngre tjejen att förstå att jag inte ville ha labrusca utan en härdig annan druva och så sålde de Severnö Rannii till mig. Ska bli spännande att se vad det kan bli av den. Helt annorlunda blad har den i alla fall.
Sju stockar, någon borde väl servera en klase så småningom?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar