måndag 29 augusti 2011

Impulsköp

I år hade jag verkligen tänkt att inte anlägga något nytt eller köpa nya växter som jag inte sett eller funderat på sedan innan. Yeah right! I ren impuls föll jag för en klätterväxt i somras när jag var på garage uppfarten i Espevik. En fd trädgårdsmästare har "yardsale" med växter på sin garage uppfart. Den är liksom magnetisk, jag bara måste dit och "kolla lite". I år var Alma dessutom kissnödig så vi ringde på och fick både låna toaletten och en visning av trädgården! När jag skulle gå så bara hamnade en nätslingertry, apelsintimjan, violruta och allåkerbär i en kasse.
Jag föll för de vackra bladen på nätslingertryn. Tänkte att den gulbrokiga färgen gör sig mot en rostig kedja och pinjebarken som är på andra sidan stenen där den kommer klättra upp. Jag funderar också på att sätta en idegranshäck bakom den här och rama in pallkragarna och varmbänken "någon gång" och då kanske de här bladen också blir snygga mot det mörkgröna. Just nu är den nog lite extra blek efter några veckor för länge i krukan. Men den fick ett "skottkärre"(lilla barnskottkärran) lass av färsk nyförmultnad kompost av Karin när "vi" planterade den så den ska nog hitta sin rätta färg. Mysigt med hjälp i trädgårdsarbetet :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar