onsdag 24 augusti 2016

Gnistrade pyssel

Vet inte riktigt varför men jag tycker verkligen att det är kul att svetsa. Men det var inte riktigt enda anledningen till varför jag ville göra en portal. Huvudsakliga anledningen var att jag ville ha något som fångar ögats uppmärksamhet innan man ser våra komposter och säckhörna med jord och krukor. Vår jordfabrik. Jag ville gärna ha en form av portal. Helst med en grind. Men grind känns opraktiskt för vi springer ju där fram och tillbaka ganska ofta. 

Tanken har funnits länge. Min inte tiden. Jag köpte i alla fall material för två år sedan när vi gjorde pergolan. Jag är inte ute efter något snyggbygge. En pipranka planterades också för två år sedan. Tanken var att det skulle etablera sig och börja växa i väntan på något att klättra på. Tycker den har vackra blad. Men det har inte alls etablerat sig. Tvärtom. Sakta tynat bort. Trots att den i våras fick en egen hink bokashi. 

Hur som helst fick jag hjälp i våras med svets. Jag har ju ingen egen och kan inte särskilt bra. Så himla roligt!








Sedan kom väntan på nästa tidsslot -gräva. Det är ju tight mellan växthus och stenmur. Portalen är stor. Det är ju dessutom fullt med sten av varierande storlek i backen som ska upp. Bra slit. 


Men kämpar man på så går det...


Efter det gjöt vi fundament. Papprör och betong. 


Sedan övergav jag piprankan. Tog och flyttade en klätterhortensia istället. Det är också en favorit. Vackra blanka mörkgröna blad. Fina blommor. Sedan ser man de vackra vedartade stammarna på vintern. Klätterhortensian jag hade redan hade skjutit rejält med sidoskott som rotat sig. Så på ena sidan kunde jag sätta själva huvudplantan och på andra sidan rejäla sidoskott. 



Kommer nog bli riktigt fint!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar