måndag 22 augusti 2016

Grönsaker i långa banor

Första året med nya kökträdgården och alla odlingslådor klara att odla i! Fantastiskt. Hur har det gått?

Första sådden gjordes i långbänken i slutet av januari. Jag ville testa vintersådd av bondböna, vintersallat, källfräne, spenat, portlak, dill och morötter. Det gick inget vidare. I princip ingenting av det jag sådde blev det något med.

Kallbänk 31 januari.


Nästa plantering i köksträdgården blev de förodlade grönsakerna till varmbänken som sattes ut 21 februari.


Den 13 mars försådde jag grönsaker och blommor i gamla champinjonlådor och vindruvsaskar i växthuset. Efter bara drygt en vecka hade dessa sådder tagit sig bättre än de jag gjorde direkt ute i kallbänken.

Försådder 13 mars


Även om det är en del pyssel med att förså och vissa har jag till och med planterat om en gång i kruka innan de satts ut är detta verkligen toppen! Man har mycket bättre koll på vad som faktiskt gror och det verkar konstigt nog som om mer gror också. I början av april såg det ut så här bland frösådderna i växthuset. Då sådde jag nästa omgång med mer blommor.

Växthuset 8 april

Garaget/växthuset 8 april

16 april hade jag små plantor att plantera ut i kallbänken. Då fanns det dessutom massor att skörda i varmbänken.

Kallbänken

Varmbänken

Slutet av april började det bli trångt i varmbänken!

Varmbänk 25 april.

I början av maj skruvade vi ihop den sista odlingslådan.

3 maj

12 maj hade jag små plantor att plantera ut i odlingslådorna. Den här gången en hel del sommarblommor.


Mitten av maj fick jag ta av rutorna på varmbänken för nu fick inte kålen plats längre!

21 maj började det dessutom bli ordentligt frodigt i långbänken och lillabänken.

Första veckan i juni skördade vi massor med spenat och det var otroligt fint i alla lådorna.

Jättelika blad av spenat!

I mitten av juli var det en djungel - som vanligt :-) allt blir så mycket större än vad man tror. Omgång nummer två som jag satt i kallbänken började växa till sig och jag gjorde om med en ny omgång i varmbänken.

7 augusti planterade jag en ny omgång i långbänken. Spenat, dill, rucola, vintersallat och källfräne. Tredje omgången!


Lärdom till nästa år.
Kör försådder på i princip allt i backar och tråg.
Skippa morötter.
Låt purjolök få mer plats.
Fjäska mer för kronärtskockorna om de ska ha en chans.
Så färre krasse - är supergott men de tar ju över helt!
Så färre rosenskära - sätt dem i bland perennerna - de blir ju sååååå stora!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar